Jeroen Visser (foto’s Jasper Klarenbeek)
In het kader van de oriëntatie op potentiële voor RV Harder geschikte accommodaties, bezochten Jasper Klarenbeek en Jeroen Visser op zaterdagmorgen 5 december RV Isala te Zutphen in verband met de beschikbaarheid van een drijvend botenhuis. Helaas moest Hans Kamphuis, mede-´locatie commissielid´, door omstandigheden afhaken. De koffie van huize Jasper kan ik bij deze aanraden. Die vormde een welkome onderbreking van de overigens aangename rit richting Zutphen. Bij aankomst werden we opgewacht door Marcel Bisseling (voorzitter Bouwcommissie Isala). Samen hebben we de inspectie van de 50 jaar oude drijvende botenloods, die sinds begin 2020 te koop staat op Marktplaats, ondernomen.

Jeroen onderhield een interessante kout met Marcel, hetgeen Jasper de gelegenheid bood om pakweg 60 foto´s te schieten en de maten van de loods op te nemen. Vervolgens liepen we door het nieuwe verenigingsgebouw van RV Isala. In mei van dit jaar werd het nieuwe, moderne en eveneens drijvende onderkomen van RV Isala afgemeerd aan de Marshaven in Zutphen. De kosten van het nieuwe clubhuis werden aanvankelijk begroot op €1,2 miljoen. Maar na versimpeling van het oorspronkelijke ontwerp, veel zelfbouwwerkzaamheden door leden en het slim ‘ritselen’ van onder meer ruim 1000 m2 sandwichpanelen, kwam de investering uit op ruim zeven ton.
De foto’s geven een goed beeld van de oude drijvende loods. Afmetingen: 27 bij 9 meter en een hoogte van 2 meter. Gebouwd op een stalen ponton, ooit aangekocht via de Domeinen. De opbouw is van hout en dateert uit 1970. Destijds had Isala circa twintig leden. De botenloods is voorzien van twee schuifdeuren aan de vlot-/waterkant, vier stellingen voor botenopslag en een werkplaats. Op het bovendek, bereikbaar via een trap aan de zijkant, bevinden zich een kantine, twee kleedruimtes en een gecombineerd heren- en damestoilet. Helaas ontbreken er douches. De complete opbouw is door zelfwerkzaamheid van de leden van Isala in fases tot stand gekomen. Onderhoud en reparaties van de houten opbouw en technische installaties werden door de leden zelf uitgevoerd. Het stalen ponton werd zeven jaar geleden aan een grote onderhoudsbeurt onderworpen in een droogdok/werf aan de IJssel. Naast het feit dat de oude loods onvoldoende ruimte bood voor de sterk in leden en vloot gegroeide vereniging (nu ruim 200 leden) waren de hoge onderhoudskosten voor Isala reden om een nieuw onderkomen aan te schaffen.

Op de advertentie op Marktplaats kwamen zes geïnteresseerden af, waaronder enkele watersportverenigingen, maar tot nog toe zonder resultaat. Bij voorkeur verkoopt Isala de loods aan een roeivereniging zodat de functie ongewijzigd blijft. Dit is ook de wens van een aantal oudgedienden van Isala die bij de bouw betrokken zijn geweest. Het zou hen aan het hart gaan als de loods ontmanteld zou worden. Isala hoopt wel spoedig een gegadigde te vinden en overweegt desnoods verkoop tegen de oud-ijzerprijs, omdat de locatie in 2021 snel moet vrijkomen. Dat is ook de wens van de gemeente Zutphen.
Op basis van een eerder door de locatiecommissie gemaakte berekening van de vlootomvang ten behoeve van RV HARDER, uitgaande van een start met zo’n 60 leden, zou de loods van Isala over voldoende capaciteit beschikken. Idealiter zou ‘onze’ vloot over drie jaar bestaan uit zestien boten bij een vlootmix van driemaal een Coastal 4 (C4x) , 5 stuks Coastal double-scull (C2x) en 8 Coastal skiffs (C1X).
De kwartiermakers en locatiecommissie buigen zich nu over de vraag of dit een geschikte accommodatie zou zijn voor RV HARDER en, niet onbelangrijk, of hiervoor in overleg met de gemeente Harderwijk een geschikte afmeerlocatie kan worden gevonden. Er zitten nog een paar haken en ogen aan. De botenloods is zeven jaar na de vorige onderhoudsbeurt toe aan een nieuwe controle. Dat brengt al aanzienlijke kosten met zich mee. Reparaties aan de bovenbouw vanwege houtrot is ook wenselijk. In dit opzicht moeten we ons realiseren dat de Isala-leden erg bedreven en toegewijd zijn geweest in het onderhoud van de loods. Indien wij het gevaarte overnemen dan zal vrij snel een team moeten worden samengesteld dat kennis, kunde en tijd wil stoppen in dit soort werkzaamheden. Tevens kan de vaarroute vanaf Zutphen over de IJssel naar Harderwijk een belemmering vormen. De Roggebotsluis ter hoogte van Kampen heeft een breedte van 9,5 meter, terwijl het ponton waarop de botenloods is geplaatst een breedte heeft van 9 meter, exclusief de trap van ruim een meter.
Uiteraard denken we alvast na over de kosten die bij de aanschaf, transport, technische controle, reparaties, etc. komen kijken. Bovendien moet er ook geïnvesteerd worden in een vlot, want dat heeft Isala helaas niet in de aanbieding.
Ik zou bijna vergeten te melden dat na afloop van het bezoek aan RV Isala, het in de historische binnenstad van Zutphen, bij een onverwachts heldere hemel en aangename winterzon, uitstekend toeven bleek.
Wordt vervolgd…