
Recent heeft een ieder kunnen lezen over de aanschaf van onze eerste boot, de Amalia. Dankzij het initiatief van de kwartiermakers Jasper, Belia en Peter-Paul werd deze vorstelijke coastal vier aangekocht, afkomstig van de KNZ&RV te Muiden. Diverse aspirant leden van RV Harder zijn de afgelopen twee weken bij de tijdelijke ligplaats van Amalia op het terrein van Stichting Rietmeen, al druk in de weer geweest om de vier op te kalefateren. René Stom had de Amalia al vóór de overdracht van boeg tot spiegel nauwkeurig nagelopen en wist dus als geen ander wat ons te wachten stond. Om de zwakke plekken van Amalia aan te pakken heeft hij een kernteam samengesteld bestaande uit Jos van Luxemburg en Berry van Geul. Onder auspiciën va René ontfermd Jos zich over het polyesterwerk. Hij is geen roeier maar draagt RV Harder een warm hart toe (mede dankzij René natuurlijk). Jos is voormalig eigenaar van de Carrosseriefabriek Harderwijk en heeft veel expertise op het gebied van kunststoffen. Berry van Geul, een aspirant lid van RV Harder en roeimaatje van René bij RV Amenophis (Zeewolde) helpt ook mee aan de renovatie van Amalia.

René vertelt in het kort wat er de afgelopen twee weken is gebeurd: “Amalia is inmiddels in alle facetten nagelopen. Loopwerk, bankjes, voetenborden, stuurstoel, roertje, dek met haarscheurtjes, riemen, manchetten, dollen etc. Alle onderdelen zijn, voor zover mogelijk, gedemonteerd en er is een inventarisatie gemaakt van de ‘gebreken’. Onderdelen die aan vernieuwing toe waren hebben we besteld en als we iets zelf kunnen maken, wat natuurlijk goedkoper is, dan laten we dat niet na”. René vervolgt: “van het materiaal “Trespa” is een nieuwe stuurstoel gemaakt en maken we ook nieuwe voetenborden. De haarscheurtjes ter hoogte van de inklapbare riggers aan de binnenzijde van de romp van Amalia – waar de meeste krachten worden uitgeoefend en dus kwetsbaar is gebleken – worden voorzien van beschermplaatjes, eveneens van Trespa. Een aluminium rekje zal worden gemaakt voor het opslaan van zwemvesten, achter de stuurstoel”.

De schuurploeg heeft de complete romp geschuurd. De haarscheurtjes rond de riggers worden vervolgens geplamuurd en als de romp dan ruw is komt er een lakploeg voor het voorzien van een verse laag bootlak. En na een poetsbeurt door Peter Paul ogen ook de slidings weer als nieuw… Alle werkzaamheden vinden volgens een door René opgesteld schema plaats en uiteraard Corona-bestendig. De restauratie van Amalia zal ruim één maand in beslag nemen. Een woord van waardering reeds richting René en kompanen. Ongetwijfeld ziet Amalia er binnenkort weer uit als om door een ringetje te halen.
